Ostrava je SMART i díky chytrým vodoměrům

04/2025 -
Ostrava je díky technologii dálkových odečtů vodoměrů, tzv. „Chytrému měření“, používané společností Ostravské vodárny a kanalizace a.s. (OVAK), jedním z prvních měst v ČR, které svým odběratelům vody nabízejí nadstandardní služby a tím jim pomáhají mít spotřebu vody pod kontrolou.
Instalace systému dálkových odečtů vodoměrů byla započata již v roce 2014 a stále postupně probíhá. Systém „Chytrého měření“ tvoří přijímače, vysílače a datové služby. Funguje tak, že se na běžný vodoměr nainstaluje vysílač, který dokáže automaticky odečítat spotřebu vody několikrát za den a pomocí digitálního kódovaného signálu přenáší tyto informace do centrální databáze prostřednictvím přijímačů umístěných na výškových budovách, které komunikují se všemi vysílači umístěnými na vodoměrech ve svém okolí. Celý digitální řetězec dat je šifrován a nejsou v něm přenášeny žádné osobní informace, které by mohly identifikovat odběratele. V současnosti přijímače pokrývají signálem celé město Ostravu a sbírají data z téměř 30 tisíc odběrných míst, což už představuje více než 90 % všech instalovaných vodoměrů.
Moderní technologie „Chytrého měření“ znamená nejen zvýšení komfortu, bezpečnosti a technické úrovně odečtu pro OVAK, ale i rozšíření rozsahu služeb poskytovaných zákazníkům, odběratelům vody. Dálkové odečty vodoměrů pomáhají nejen efektivněji hospodařit s vodou, ale také včas odhalit úniky vody za vodoměrem u zákazníka. Systém „Chytrého měření“, totiž funguje i jako hlídač. Pokud zaznamená nestandardní spotřebu, systém dokáže automaticky zaslat odběrateli upozornění na jím uvedený e-mail, že něco není v pořádku. Například se může jednat o protékající toaletu, prasklý ventil za vodoměrem nebo jinou, i drobnou, poruchu na vnitřních rozvodech vody.
Služby v rámci „Chytrého měření“ jsou pro zákazníky zdarma. Konkrétně se jedná o internetový přístup k datům z dálkových odečtů vodoměrů s možností zobrazit historii spotřeb v různých formátech nebo grafech a zasílání upozornění na neobvyklou spotřebu vody. Pro získání přístupu k datům stačí, když si zákazník zřídí online Zákaznický účet, ze kterého se pak jednoduše dostane na portál „Chytrého měření“. Pro zasílání upozornění na neobvyklou spotřebu je třeba vyplnit jednoduchý formulář „Žádost o aktivaci upozornění“. Zákazník si může zvolit 2 typy upozornění - na únik vody nebo na nadměrnou spotřebu. Obě upozornění může nastavit, buď společně, nebo pouze jedno z nich.
Video: Neplýtvejte vodou aneb Proč je důležité si zažádat o upozornění na únik vody se službou Chytrého měření
Služba „Chytrého měření“ je určena pro zákazníky OVAK, kteří mají s touto společností uzavřenou Smlouvu o dodávce vody. Tato služba se nevztahuje na obyvatele bytových domů, protože OVAK nezajišťuje přímou dodávku vody do bytů a nemá přístup k údajům z bytových vodoměrů. Další podmínkou pro využívání služby je osazení vodoměru vysílačem. Vysílače se instalují na vodoměry postupně podle stanoveného plánu, přičemž cílem je nejpozději do konce roku 2027 pokrýt technologií „Chytrého měření“ celou Ostravu.
Více informací o systému „Chytrého měření“ a službách s ním spojených je možno nalézt na webu společnosti OVAK www.ovak.cz v sekci Zákazníci.