Profík v oblasti kanalizace

Přibližně 11 miliónů korun investovaly Ostravské vodárny a kanalizace (OVAK) do pořízení špičkové techniky na čištění kanalizační sítě pod moravskoslezskou metropolí.

Speciální vozidlo zvané Kaiser Aquastar umí nejen vyčistit kanály, ale recyklací použité vody šetří náklady na provoz i životní prostředí.
„Vozidlo se s čisticí náplní, což je voda, která může, ale nemusí být pitná či čistá, postaví na kanalizační šachtici a tenčí, vysokotlakou hadicí vhání vodu do čištěného kanálu. Druhou, hrubou hadicí pak kanál odsává,“ popsal způsob čištění Vladimír Skupník, mistr střediska údržby kanalizační sítě.

Zatímco dosavadní vozy při vypotřebování čisticí vody z cisterny, což v praxi může trvat jen 20 minut, musely čištění přerušit a dojet pro novou vodu, aquastar čistí dále. „Protože toto vozidlo prožene vodu přes recyklační systém a čistí dále, s jednou náplní je schopné čistit čtyři pět hodin,“ vysvětlil a dodal, že auto ušetří spoustu času.
„Úspora za jednu směnu je markantní. ěžné auto udělá 40, maximálně 50 procent toho, co zvládne aquastar, a ještě najede o 50 až 80 kilometrů víc, protože musí dojíždět pro novou čisticí vodu. Aquastar tyto přejezdy nepotřebuje, a proto šetří jak pohonné hmoty, tak vodu, ale především má menší dopad na znečištění životního prostředí,“ nastínil Skupník.
Akční rádius vozu je 300 metrů, na jedno zastavení dokáže vyčistit kanalizaci o délce 150 metrů na jednu i druhou stranu. „Nerezová kalová nádrž má objem přes deset kubíků, průměr hadice je jeden a čtvrt coulu,“ sdělil mistr provozu s tím, že vysokotlaké čerpadlo dokáže při spotřebě 500 litrů vody za minutu vyvinout tlak 200 barů.
„Což znamená, že v hloubce dvou kilometrů je stejný tlak, jako je na výstupu čerpadla. Z trysky doslova vychází vodní paprsek o průměru jeden až tři milimetry, který je poměrně nebezpečný. Dokáže uříznout i některé materiály,“ prozradil.

Při čištění mohou vodaři využívat celou škálu čisticích hlavic, trysky mohou mimo jiné být válcovité, ploché, rotační, frézovací, pulzační nebo kombinované. Obsluha využívá dálkového ovládání, na displeji vidí všechny možné parametry potřebné při čištění. V případě potřeby lze navíc využít i speciální trysku s kamerou. Využívá se však spíše ke zjištění stavu kanálů než k samotnému čištění ostravské kanalizace. Podle mluvčí OVAK Radky Vankové se aquastar využívá ve dvousměnném provozu. Dodala, že firma disponuje ještě dalšími třemi auty, která mají podobné parametry.
„Pro ostatní druhy prací, to je čištění menších profilů, čerpací práce nebo práce v režimu ADR, máme k dispozici vozidla s potřebnou technologií, abychom byli schopni zajistit a pokrýt veškeré požadované práce,“ připojila.