Císař v Ostravě - kanalizační vůz s recyklací KAISER AQUASTAR IV

Ostrava je opět jedničkou, pořídila si první kanalizační vozidlo svého druhu v České republice - kanalizační vůz s recyklací KAISER AQUASTAR IV
Přes veškerá omezení a za dodržení přísných hygienických opatření proběhla ve společnosti Ostravské vodárny a kanalizace (dále OVAK) přejímka nového kanalizačního vozidla KAISER Aquastar IV, které je první svého druhu v České republice a rovněž ve střední Evropě. Spolu s mnohými dalšími moderními technologiemi v oblasti řešení dodávek pitné vody a řešení odvodu kanalizačních vod, které OVAK provozuje, jde o opětovné potvrzení faktu, že Ostrava patří v této oblasti k republikové špičce. I přes veškeré problémy spojené s celosvětovou pandemií nemocí SARS-CoV-2, se podařilo vozidlo dokončit a předat včas a nyní už pomáhá zajišťovat plynulý provoz ostravské kanalizační sítě.
Koncept další generace vozidla, vychází z předchozích osvědčených modelů tohoto světového výrobce komunální techniky KAISER AG Liechtenstein, který v minulých letech mj. expandoval už i do Spojených států amerických a nyní se stal světovým lídrem v dodávkách kombinovaných vozidel pro kanalizační provozy.

OVAK investoval více než 10 mil. Kč bez DPH do pořízení technologické jedničky sloužící k čištění téměř 1000 km dlouhé kanalizační sítě v Ostravě. Speciální vozidlo s názvem Kaiser (Císař) Aquastar IV umí nejen kanalizace vyčistit, ale díky recyklaci čistící vody šetří náklady na provoz úsporou vody i spotřebou paliva tím i životní prostředí.

Cisterna naplněna 10 kubíky čistící vody tak dokáže čistit kontinuálně kanalizaci bez nutnosti přejezdů celou směnu. Samotné čištění probíhá tak, že vozidlo vhání čistící vodu přes kanalizační šachtice pod vysokým tlakem do potrubí a pohybem čistící trysky tam a zpět odstraňuje nečistoty a usazeniny, které poté z kanalizace odsaje, vodu předčistí a znovu použije. Způsob čištění popsal Marcel Ulrich, vedoucí provozu kanalizační sítě: „Akční rádius vozu je přes 300 metrů z jednoho místa – kanalizační šachtice. Vozidlo má nerezovou kalovou nádrž, aby odolalo agresivním odpadním vodám a dlouho tak plnilo svůj účel,“ sdělil Ulrich s tím, že vysokotlaké čerpadlo dokáže při průtoku 500 litrů vody za minutu vyvinout tlak až 200 barů. Z trysky vychází doslova vodní paprsek, který dokáže svojí intenzitou i poškodit staré kanalizace, proto je nezbytné, aby obsluha takové techniky byla zkušená a vždy vhodně zvolila způsob čištění a všechny jeho parametry, které vedou k úspěšnému dokončení práce bez poškození kanalizace.
Novinkou na vozidle je např. optimalizovaná filtrace vzduchu z chlazení kalového čerpadla, která max. eliminuje vypuštění vodní páry – aerosolu do okolí, přesto že ta je mimo zvýšenou teplotu sama o sobě neškodná. Někdy, ale může na neznalé pozorovatele působit jako výfukový plyn se kterým nemá nic společného. V našem kraji, který mívá problémy se smogem, je tak toto vylepšení také zajímavou změnou.
Velkým vývojem prošlo ovládání samotné nástavby vozidla, takže je to první SMART vozidlo do SMART City Ostrava. Ovládač přes dotykový display, smart funkce na optimalizaci výkonu a tím i snížení spotřeby vozu stejně tak jako režim automatické údržby jednotlivých komponent, je jen střípek ze všech vylepšení, kterým vozidlo prošlo.Osvětlení celého vozidla, včetně pracovních prostor a výstražné signalizace pro okolí, je uzpůsobeno tak, aby napomáhalo bezpečnosti na ulicích v duchu pravidla: „vidět a být viděn.“
Přestože v Ostravě je tuhá a dlouhotrvající zima spíše výjimkou, je vozidlo vybaveno i systémem ochrany před mrazem při přejezdu, kdy je vozidlo doplněno o naftový ohřev, cirkulaci a předehřev vody. Jednotka zajištuje dostatečný ohřev pro přepravu vozidla až do max. -15°C. Toto nám pomáhá alespoň na pár hodin při zajištění nezbytné práce v době, kdy uhodí mrazy.

Podle mluvčí OVAK Radky Vankové se Aquastar bude využívat ve dvousměnném provozu. Dodala, že firma disponuje ještě dalšími třemi auty, která mají podobné parametry.
„Pro ostatní druhy prací, to je čištění menších profilů, čerpací práce nebo práce v režimu ADR (kanalizační vozidlo určené k přepravě nebezpečných látek), máme k dispozici vozidla s potřebnou technologií, abychom byli schopni zajistit a pokrýt veškeré požadované práce,“ připojila.

Toto SMART vozidlo tak již od ledna 2021 můžete potkávat ve své SMART Ostravě.

Výrobní ředitel OVAK, Ing. David Kutý, MBA, křtí nový vůz vodou.



 

Hlášení stavu vodoměruZměna výše zálohyZákaznický účetChytré měření

Kamarádka voda

Test balených vod a pitné vody z kohoutku



Zajímavosti

Který způsob nakládání s odpadní vodou je levnější?

1)
Mít dům napojený na kanalizaci.

2)
Mít vlastní žumpu nebo septik.

3)